piątek, 24 kwietnia 2020

Zwiastowanie.

Lodonga, 24 Kwietnia 2020r.


Moi Drodzy chciałem się z Wami podzielić rozważaniem radosnych tajemnic różańca. Skłoniło mnie do tego pytanie mojej siostry Justyny o pierwsze soboty miesiąca … i jak może wyglądać 15 minutowe rozważanie/medytacja na temat tajemnic różańca. Tajemnice związane ze Słowem Bożym wypełnione w Jezusie, towarzyszą nam w wędrówce przez życie razem z Maryją i Józefem. W oczekiwaniu na nie prorocy prowadzili innych do miłości Boga, do Jego tajemnicy zbawienia. Dzisiaj łącząc się z nimi, idziemy przez nasze życie razem z Maryją, naszą Matką, która prowadzi nas do swego Syna. 
Dzisiaj pierwsza tajemnica radosna Zwiastowanie (Łk 1:26-28)
„Oto ja służebnica Pańska….”(Łk 1:38a)


Matka Boża Królowa Afryki- Lodonga (Uganda)


Największa tajemnica Boga, który tak ukochał człowieka stworzonego na jego obraz i podobieństwo  (Rdz 1:26-27) dając mu pod władanie (opiekę) całą ziemię. Lecz człowiek w swojej wolności wybrał podszepty Złego niż posłuszeństwo kochającemu Bogu, który stworzył dla niego cały świat. Pomimo, że Bóg postawił ludzkość tak wysoko ponad wszelkie stworzenie, człowiek uległ pokusie bycia na miejscu Boga, zrywając więzy zaufania. Konsekwencja grzechu, lęku oraz oddalenia się od Boga, a nawet obawy przebywania w Jego pobliżu, doprowadziły do braku jedności nieskazitelnego, pełnego miłości Boga z zagubionym człowiekiem. Grzech i śmierć, jako jego następstwo towarzyszyła ludziom przez tysiące lat. 



Grób- Sudan Południowy


 Kolejne przymierza zbliżały człowieka do Boga od czasu Noego, a bardziej widoczne od momentu wezwania Abrahama, który był człowiekiem sprawiedliwym i pełnym wiary wsłuchującym się w Słowo Boże, które wypełniło się w jego posłuszeństwie. Dzięki temu Abraham nawet był gotów ofiarować swojego syna Izaaka, licząc, iż Miłosierny Bóg sam znajdzie ofiarę. Ta ofiara w postaci baranka znalezionego w buszu, przypomina nam o ofierze Baranka i Paschy, która wypełniła się za czasów Mojżesza wyprowadzającego naród wybrany z ziemi niewoli z Egiptu do ziemi obiecanej. Kolejne przymierze z Dawidem (2 Sam 7) przypomina nam o planie Bożym na wybawienie ludu Izraela i wszystkich narodów (gdyż błogosławieństwo Abrahama dotyczy wszystkich narodów).
U proroka Jeremiasza 31:33-34 znajdujemy przymierze, które jest zawarte w sercu, w sercu które jest skropione wodą i zmienione z kamiennego na żywe (Ez 36:24-26). Cały plan Boży, plan miłości Boga wybawienia człowieka z niewoli grzechu i śmierci wypełnia się w Jezusie (Jozue, Jeszua). Jego imię oznacza Boga, który zbawia. Wiemy, że to Jozue, a nie Mojżesz wprowadza lud wybrany do ziemi obiecanej, a przez Jezusa cała ludzkość wprowadzona jest do ziemi obiecanej, do raju utraconego, do domu Ojca, aby żyć wiecznie.


Pierwsza piesza uchodźców z Sudanu Południowego

Dlatego po tylu tysiącach lat oczekiwania, zapowiedzi przez proroków pojawia się posłaniec Boży, Archanioł Gabriel, aby zapowiedzieć ten radość ludzkości. Pojawia się w szóstym miesiącu. Oznacza to połowę czasu, jak połowę roku, lub połowę dnia (licząc w systemie żydowskim od poranka). Oczywiście obietnica odnosi się też do Elżbiety i Jana Chrzciciela, który poprzedza wypełnienie się obietnicy Bożej, obietnicy Zbawienia. Co ciekawe w dobie Imperium Rzymskiego Anioł Gabriel jest posłany nie do wielkiego miasta, nie do królowej … ale do nic nie znaczącej prowincji Galilei, do małego miasteczka, o którym kto mało słyszał, do dziewicy w tym miasteczku zaślubionej już Józefowi … aby było jeszcze ciekawej z rodu Dawida. Niesamowity plan  Boży, w ogóle nie pasujący do wyobrażeń ludzkich! Przychodzi do Maryi (lub raczej Miriam, czyli pełnej piękna, pełnej łaski). Miriam, która była siostrą Mojżesza i czuwała nad nim, gdy płynął w koszyku. Mojżesz, który wydawał się synem córki faraona, a faktycznie oddany na jakiś czas własnej Matce, aby gdy nadeszła jego godzina zostać  wezwany aby wybawić swój lud z ziemi niewoli.
Ten Anioł Gabriel mówi o wypełnieniu obietnicy do młodej dziewicy, pełnej łaski, piękna i radości Maryi, wypełnienia obietnicy danej Dawidowi (stąd u Mateusza  1:1-17 cała geanologia Jezusa), mówiąca o domie Jakuba (jako protoplasty narodu wybranego Izraela). Ten Anioł, którego imię oznacza moc Bożą, mówi o mocy Bożej, która wypełni Maryję w Duchu Świętym. Maryja, która jest otoczona i osłonięta mocą Najwyższego, jak Arka Nowego Przymierza. Gdzie obłok pozostawał nad Namiotem Spotkania i z nim się poruszał (Wj 40:34-38). Maryja jest pełna łaski, czyli będąca w tym obłoku Arką Przymierza, niosącą w sobie nie kamienne tablice przykazań, lecz samego Boga. W łonie Matki jak w Arce znajduje się Bóg Jezus z przymierzem wiecznej miłości do człowieka. Matka Boża ma go nosić przez 9 miesięcy w swoim łonie, a przez kolejne 30 lat Jezus jest z Najlepszą Matką, Matką Boga i ludzi.




Niewyobrażalny plan miłości Bożej zapowiedziany przez proroka Izajasza 7:14 „dlatego Pan sam da Wam znak: Oto Panna pocznie i porodzi Syna, i nazwie go imieniem Emmanuel.” Plan wyjaśniony przez Anioła Maryi, która pyta się jak to się stanie skoro nie znam męża (skoro jestem dziewicą Łk 1:34). Plan, który został potwierdzony Józefowi wybrańcowi Bożemu, który staje się opiekunem Maryi i Jezusa na ziemi (Mt 1:22-23). Bóg, który jest z nami, który przyjmuje również ludzkie ciało „A Słowo ciałem się stało i zamieszkało między nami”(Jn 1:14). Jak to się stało, że Bóg przygotował sobie i wybrał Maryję i Józefa do planu Miłości, którym zachwycili się Aniołowie. Bóg przez Anioła Gabriela oznajmia Maryi i Józefowi Dobrą Nowinę, na którą odpowiadają całym swoim życiem.
Wyobraźmy sobie Maryję i Józefa, którzy mają już swoje plany, ale wkracza w nie Bóg ze swoim planem, który miał nie tylko dla nich, ale dla całej ludzkości, przygotowany przed tysiącami lat. Pojawia się zaskoczenie u wszystkich, bo Boży plan przekracza wszystkie ludzkie wyobrażenia i jest najpiękniejszy i najdoskonalszy . Anioł Gabriel wypełniając Boże posłannictwo, potwierdza to znakiem w rodzinie Maryi, gdzie Elżbieta uznana za niepłodną przez ludzi, jest już w szóstym miesiącu w stanie błogosławionym, „gdyż dla Boga nie ma nic niemożliwego” (Łk 1:37 jak w przypadku Sary żony Abrahama Rdz 18:14).


Homilia o Świętej Rodzinie (Layina- Sudan Południowy)

Niesamowita tajemnica Zwiastowania, Miłosierdzia Boga do człowieka, który wysyła Anioła i nie odchodzi od Maryi zanim nie wypowie tych słów „Oto ja służebnica Pańska, niech mi się stanie według Słowa Twego”.
A jaki jest Boży plan w stosunku do mnie i do każdego z nas i jak na niego odpowiadam? Przecież Bóg nas zna po imieniu … a może go nie do końca jeszcze odczytaliśmy, albo jesteśmy w trakcie jego realizowania … a może wybraliśmy swój świetny plan … zamiast najpiękniejszego planu Bożego? Może jeszcze jest czas odpowiedzieć na niego … na to właśnie Słowo, kierowane do mnie po imieniu.
Pamiętam, gdy miałem świetny plan i byłem w podróży dookoła świata, ale tak się złożyło, że zapragnąłem odwiedzić Guadelupe, gdy byłem w Meksyku. Tak też się stało i pewnego styczniowego nieco deszczowego dnia szukałem Matki Bożej … a właściwie Jej wizerunku. Spodziewałem się czegoś wielkiego, pięknego i niesamowitego … i nie mogłem do końca uwierzyć, że to nie piękny obraz jak na Jasnej Górze , a płótno za szkłem (jak później się dowiedziałem właściwie pancho Juana Diego). Szukałem dalej idąc z nowej bazyliki do starego kościoła … ale musiałem zawrócić. Zobaczyłem klęczące starsze panie i pomyślałem, że to musi być to święte miejsce. Matka Boża z Guadelupe taka niepozorna na tym płótnie, taka pokorna, a jednak jaka piękna przez swoje macierzyństwo, będąca brzemienną …. Niesamowite!!! Nie miałem wtedy zwyczaju modlić się modlitwą Anioł Pański, raczej odmawiałem różaniec prosząc o dobrą żonę. Jednak w tym momencie coś mnie tchnęło i będąc na kolanach zacząłem się modlić słowami Angelus. Jednakże, po słowach w drugiej części „ Oto ja służebnica Pańska …” nie mogłem pójść dalej coś mnie wstrzymało … po chwili uśmiechnąłem się i powiedziałem, no dobrze Jezu jak chcesz, a właściwie jaka jest wola naszego dobrego Ojca, przecież Ty zawsze mi błogosławisz! Poczułem powołanie do kapłaństwa misyjnego i mogłem już dokończyć „… niech mi się stanie według Słowa Twego.” 


Poncho Juana Diego z cudownym wizerunkiem Matki Bożej- Meksyk( Gudalupe)

12 lat później będąc na prymicjach u św. Małgorzaty w Poznaniu, jeden z ministrantów wręczając mi obraz Baranka (który sam namalował), powiedział teraz jest czas, abyś dokończył te słowa „A Słowo ciałem się stało i zamieszkało między nami”.  Właśnie to słowo, które było na moim obrazku prymicyjnym, które zaprowadziło mnie do Zgromadzenia Słowa Bożego. A gdzie Ciebie prowadzi Słowo Boże, gdzie Ciebie prowadzi Bóg? Może chce czegoś od Ciebie więcej jak od Abrahama i Mojżesza, Maryi i Józefa. Może znowu dzisiaj wzywa Cię po imieniu.
Każdy ma spotkanie ze Słowem, taki moment znalezienia swojego przeznaczenia, powołania do planu Jego miłości dla Ciebie i przez Ciebie dla innych. Pamiętam spotkanie w kaplicy św. Piotra i Pawła w obozie dla uchodźców w Bidibidi. W tej kaplicy, Sudańczycy południowi z plemienia Nuer przyjęli mnie z wielką gościnnością. W tym dniu jedna z dziewczynek dość wysoka, z zakrytą głową przyszła do spowiedzi … wydało mi się interesujące jej sformułowania odnośnie grzechu i miłości do Boga. Spytałem się czy była już wcześniej u sakramentu pojednania. Odpowiedziała mi że nie, ale bardzo go kocha, z całego serca i chce być z Nim przez całe życie. To było moje pierwsze spotkanie w tej kaplicy, dlatego przedstawiła się jako Elisabeth, wskazała mi na starszą siostrę i spytała o moje imię. 


Wspólne zdjęcie z Elisabeth

 To jej pragnienie czystego serca przypomniało mi pragnienie Tereski od Jezusa, która uciekła z domu jako mała dziewczynka, aby być z Jezusem. Chciała zbudować erem tam przebywać z Jezusem, aż do końca, gotowa na śmierć męczeńską od Maurów. Oczywiście też drugą Tereskę od Dzieciątka Jezus, która widziała Dobrego Ojca, który odsuwa kamienie aby nie upadła po drodze. Niesamowita jest też historia sr. Faustyny, która spotkała Jezusa na balu (dyskotece). A jaka jest Twoja historia, a może jaka będzie … czy chcesz podzielić ją z Jezusem, Maryją, Józefem i Archaniołem Gabrielem w tej tajemnicy Zwiastowania, która przyniosła Tobie i całemu światu Miłość i Wybawienie … oraz zaprasza Cię do życia z Nim … wiecznego i w miłości … w mocy Ducha Świętego!
 „… niech mi się stanie według Słowa Twego” (Łk 1:38b)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz